Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

A ty se ptáš, co já?

Omlouvám se za vypůjčený titul z písně a za tykání. Druhý sváteční den po Štědrém dnu by měl být odlehčený, nehnat k depresím všeho druhu, nekritizovat kdejakou prkotinu v okolí a nenaříkat nad drahotou, nízkým invalidním důchodem nebo politickým šachmatem. Pojmu tedy článek po svém.

Přiznávám bez uzardění, že jsem neplánovala ani řízek se salátem, na obrázky cukroví jsem klikla u virtuálních přátel a fronty v obchodních domech vyvolávaly úsměv. Na mne si nepřijdou.

Zapálím svíčku, otevřu ešus se salátem od dcery a zkouknu Popelku.

Dcera Jana ovšem byla nekompromisní. "Znám tě, uslyšíš úvodní písničku Goťáka a začneš brečet, nic takového, budeš u mne."

Abych to objasnila, nejsem ufňukánek, ale spolehlivě mě dostane "Babička", pohádky s dobrým koncem a zejména závěrečná melodie, kdy už titulky brázdí obrazovkou.

No budiž, úderem sedmé jsem usedla na vozík a vyjela ven.

Bylo ticho, takové to zvonivé ticho, kdy jen vločky šustí po rukávu. Celé parkoviště zářilo bílou pod světlem lamp. Uprostřed stál veliký vánoční stromek. Stopy, obtisknuté ve sněhu a pozvolna zapadající. Keře u chodníku vypadaly jako omotané krajkou. Fičel vítr a házel mi spršku do tváře. Sklonila jsem hlavu. Vlasy se rozlétly spolu s bílými vločkami. Okolí se utápělo ve tmě, jen osamělá světla projíždějícího auta posunula stíny zaparkovaných aut. Zamrkala jsem očima. Naproti v oknech se střídaly barvy světýlek, blikaly hvězdy a místy jste mohli zahlédnout špičku vánočního stromku.

Popojela jsem kousek dál.

V restauraci seděl jeden host v kšiltovce a pozvedal půllitr piva k ústům. Sníh zakřupal pod váhou vozíku. Kola vytvořila přímou rovnoběžku, narušujíc strukturu čerstvě napadaného sněhoví. Čelo, nos i tváře fackoval vítr a ruce jsem schovala pod deku. Ta atmosféra byla pohádková. "Zmrzneš," ozvalo se za mnou."

"Ještě chvilku," zašeptala jsem.

Rozhlédla jsem se kolem.

Celé okolí dýchalo pohodou a klidem. Velké chodbové světlo se rozsvítilo a kolem dveří ostatních bytů prošla rodinka s taškami. Možná se vraceli od svých blízkých, ověnčeni dárky. Haldy sněhu vypadaly jak posypané stříbrným práškem. Za rohem zatůroval motor a kdesi cosi cinklo. Myslela jsem na maminku, nebyl v tom smutek, spíš soucítění, chvilka pro připomenutí jejích úsměvů a pohledů nazelenalých očí. Jako kdyby mi položila ruku na rameno, spokojená a smířená.

"Tak jedem," houkla jsem za sebe.

Projeli jsme dveřmi, které šly jen ztěžka otevřít, průvan je vracel zpátky. Ovanulo nás teplo z chodeb a vůně řízků. Kdesi zavýsklo malé dítě. Výtah zašramotil a plechová křídla se ztěžka rozevřela. Vjeli jsme dovnitř. Meluzína skučela o to víc, čím výš jsme stoupali. Po vystoupení jsem zakličkovala k oknu. Seděla jsem na vozíku v šestém patře a dívala se na tu kouzelnou krásu, ztrácející ve tmě. Světla se mihotala pod náporem sněhu s větrem. Vánoční atmosféra se zdála hmatatelná. Dcera už mávala ode dveří. Vnoučata vyběhla na chodbu a řítila se ke mně. Jejich hlásky vibrovaly úzkým prostorem: "Babičko, babičko, přijde Ježíšek." Otřela jsem zbytky kapiček sněhu a roztáhla náruč.

 

Jen vločka za vločkou tancuje před tváří,

Lampa vykreslila

tenoučký stín.

Stromeček v pokoji tichou tmou zazáří,

vítr se protáhl

ze všech skulin.

 

Celý kraj objala matička zima,

sníh kryje les i tůň,

padá si dolů.

Člověk si tak nějak víc krásy všímá,

i v trablech a smutcích

držíme spolu.

 

Chtěla bych zastavit hodiny na chvíli,

jenom tak posedět,

dát malý slib.

Vydám se za přáním, dojedu až k cíli.

Chtěla bych, aby se

všem žilo líp.

 

Ticho je v krajině, hoří jen svíčky,

vánoční stromečky

vydávaj jas.

Z povzdálí je slyšet cinkot z rolničky,

tak prosím, probuďme

to hezčí v nás.

 

 

Autor: Iveta Kollertová | neděle 26.12.2010 9:53 | karma článku: 24,46 | přečteno: 1869x
  • Další články autora

Iveta Kollertová

I s vozíkem si dojedete za štěstím

Každá toulka přírodou má své kouzlo, ale jak a co cítí ležák, kterému narostla křídla? Usedněte, prosím, já vás provedu zvířecí říší.

7.8.2011 v 20:13 | Karma: 27,13 | Přečteno: 1872x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Toulám se

Rozverně se poohlížím po článcích druhých a naskakuje mi husí kůže nad titulky o politice, o tunelářích, o státě, kterému se přetrhla nit v toku dějin. Ne, ode mne nečekejte moudra a rozhřešení. Já píšu po svém, nemám život jako peříčko, ale moc ráda si nasazuji perutě.

12.4.2011 v 8:05 | Karma: 22,56 | Přečteno: 1422x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Obyčejný výjezd sanitou? Ale kdeže..

Znáte mne, nejsem příznivcem negativních zpráv, uplakaných večerů či ukňouraných stížností na děj kolem nás. Vím ale, že je onen příliš optimistický pohled na svět leckdy brán jako nepatřičný, nevhodný a uměle hraný. Ne tak u mne, vločka v oku mě rozesměje, do závějí rýpu klacíkem, ačkoli vím, že se nedostanu dál než dva metry od vchodu.

16.12.2010 v 12:16 | Karma: 39,05 | Přečteno: 9820x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Dvakrát v roce Vánoce

Nejsem příznivcem hromadných oslav i svátků, jen vánoční dny se poněkud a chtě nechtě dotýkají každého z nás. Srdce jihnou, nevraživé pohledy mizí a příslušnice něžného pohlaví smýčí, gruntují, perou, čistí. Já ne..

11.12.2010 v 11:00 | Karma: 28,18 | Přečteno: 2616x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Jak se žije v zimě za pouhým oknem?

Bezvadně a lituji ty, kteří zimu nemusí a přesto ráno co ráno stopami kopírují ty druhé. Ačkoli mne táta učil prvním krůčkům s bruslemi na nohách nebo předváděl výšlap v lyžích, téma zimní mne míjelo na sto honů. Jsem, holt, teplomilka.

4.12.2010 v 18:28 | Karma: 20,83 | Přečteno: 1430x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1962x
Jsem optimistická vozíčkářka, rychlejší než vítr.. někdy..

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

Oblíbené knihy