Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obyčejný den?

Dnes ráno mi kotě přeběhlo po nohách, zatnulo drápek a mňouklo. "Je čas na snídani, viď," prohodila jsem, zcela probuzena, v rozporu s pevně semknutými víčky.

Jedno očko, druhé, zívnutí, zahýbání prstů.

Začínal obyčejný den.

Venku se rozburácela sekačka. Prohrábla jsem vlasy (voněly barvou), olízla si rty a sáhla po kapsičkách (skrytá reklama na Whiskas). Kotě huplo do peřin se zavrněním a čumáček větřil nad prázdnou miskou.

"Nojo, už to bude, mrňousku," zašeptala jsem a roztrhla vršek. Obsah žblunkavě vyšplouchl a kocourek se hltavě rozmlaskal. Vrnění mu vibrovalo tělíčkem. Starší kočky posedávaly opodál. Kočičí soudružnost a tolerance. Čekaly i na svůj příděl. Dolila jsem vodu do misky i do konvice. Lžička nabrala cukr, kafe a cinkla o stěnu sklenice. Zavrtěla jsem zadečkem. Musím se převléknout.

Plena byla vyměněna, stomický pytlík teprve čekal. Nejdřív kafe a cigaretka. Kočičáci dojídali, sekačka přidala na intenzitě. Voda zabublala, konvice cvakla a horká voda vypustila páru. Vůně kafe se promísila s cigaretovým dýmem. Podívala jsem se z okna.

Obloha zatažená, stromy potažené oparem. Nehybné. Okna naproti bez lesku, divně smutná, jen místy bílou prozářil barevný odstín závěsů. Jinak žádný náznak pohybu. Ani paní z druhého nevyklepává ubrusy a potahy jako každý den. Že by ještě spala? Usrkla jsem kafe a uvědomila si ticho v pokoji. Otevřela jsem notebook a klikla na start. Jeden z kocourů drápky upravoval peřinu a rozvalil se v celé délce, kočička do mne strčila čumáček a hlasitým vrněním se dožadovala pozornosti. Zajela jsem prsty do heboučké srsti. Svalila se na bok a natáhla packy. Kotě řádilo na škrabadle. Veletoče, seskoky, výkruty. Občas mňouklo, dávajíc najevo radost, zvědavost i vztek.

"Co tam blbneš? Necháš toho," okřikla jsem ho při strhávání obrázku ze zdi. "Grrrn," zazněla jeho opověď a skočil na ležícího kocoura. Ten prsknul a kopnul packama. Ranní bitky začaly. Notebook přívětivě svítil a tapeta tygra na mě posměšně pomrkávala. Najela jsem na písničky. Božský hlas našeho českého slavíka mi šeptal o tom, co cítí. Klikla jsem na stránku s domácí prací. Data, kopírování, ukládání. Za čtvrt hodinky bylo hotovo, korunky vydělány.

Čekala mne emailová schránka. Vzkazy, informace, reklamy.

Emaily, které potěší, mám nejraději.

"Milá Mějsinko, jak se máš?"

"Ahoj Mějse, vzpomněl jsem si na tebe.."

"Ivko, představ si.."

Otevírala jsem jeden po druhém, mé virtuální přátelství. I když už ne tak docela, znám ty tváře, skrývající se pod IP adresou. Jsou mi blízké svými osudy, svým zájmem. Překlikla jsem na zdroje informací.. iDnes, Aktuálně, Lidovky a konečně Facebook. Co asi dělají ti na druhé straně? Jaké mají oni ráno?

Usrkla jsem vlažné kafe a ...

Zvonek!

"No ahojky, jdem na to?"

Pečovatelka Monika se svým zářivým úsměvem a halasností, tak typickou pro lidi, starající se o nedoslýchavé stařenky.

"Vrrr," zahučela jsem: "Nenecháme to na zítřek?" prskla jsem slova do prostoru. Nemám ráda ĺuxování. Prostě nemám. Vysavač řve jak sbíječka u silnice, kočky uklidňuji ještě hodinu potom. V řevu se ztrácí klid, pohoda a zpěv "božského" Káji.

"To vydržíš, převléknem nejdřív postel? Máš jí samý chlup.." už jen konstatovala a odkráčela pro lux, který by snesl i pojmenování starožitnost.

Nebylo zbytí. Přitáhla jsem peřinu, rozepnula knoflíky a stáhla povlak. Zavřela jsem notebook a vyndala kabely. Šťáva, plecháček, prkno a polštáře jsem přeložila na levou stranu. Musím se přesunout na prádelník vpravo. Přidržujíc si plenu, sunula jsem se po centimetrech k oknu. Záda, zadek, nohy. Kousek po kousku. Vždycky jsem si připadala jak hrdinka, když jsem to zvládla bez pomoci.

"Moni, prostěradlo je asi vedle v pokoji," hulákala jsem na pečovatelku, která v zápalu uklízení drhla chodbu.

"Jo, hned a chceš i pleny a podložky?" Dveře se rozlétly a Monča nesla hadicovou starožitnost a prádlo.

"No ty jsi šikulka," pochválila mě a já se jen culila. Kočky zalezly pod postel. Matrace byla otřena, přikrývka převléknuta, voňavé a zelené prostěradlo našponováno. Čekala mne cesta přísunem zpátky. Mám ráda tu chvilku, kdy si deku přitáhnu až k bradě. Vydýchávám pohyb, srdce se zklidňuje. Moni zapíná vysavač. Znechuceně se zadívám z okna. Okna odnaproti ztratila šeď z rána. Blýskají se občasnými paprsky postupujícího slunce. Malý větrník na jednom z balkónů tančí s větrem. Starší muž kouří, opřen o zábradlí, u nohou se mu ometá pes. Přestože je vidět, svítí se v restauraci, asi uklízí. Otáčím hlavu. Moni zvedne pohled od koberce a její oči se mi smějí: "Nojo, už to bude." Nemám ráda luxování.

Konečně je ticho a vysavač uklizen do spíže. Kočky vystrkují hlavy. Chystám si lopatku na písek. Házím na sebe podložku a Moni hudruje: "Ivet, já to udělám v koupelně." Jen vrtím hlavou. Já mám kočky, já se o ně postarám. Beru první kočičí záchod a čistím ho. Pytel v koši se plní, nový písek je dosypán a kočky hned testují vyčištěné. Potvory, nemůžou to chvilku nechat.

Tak a ještě nákup. Den co den je stejný, můj výběr zná pečovatelka nazpaměť. Kousek sekané, kousek salámu, čtvrtku chleba a něco na mls. Jo a Brumíky pro vnoučátka. Bouchly dveře a já zůstala sama. Stejně polovinu nebudou mít. Zapálila jsem si (Moni je nekuřák a dává mi svou nelibost k mému zlozvyku znát), pustila jsem pro změnu Lucku Bílou a pohladila už uklidněné kočky. Zazvonil telefon.

Dcera se ujistila, že dýchám a slíbila gulášek. No vida, mám se na co těšit. Večer bude ve znamení libě vonící omáčky. Malá vnučka mi zažvatlala do sluchátka. Další čtvrthodinku jsem se snažila rozluštit významy jejího "pabataka" s následným "ajoj". Mrkla jsem na hodiny. Bylo jedenáct, no páni, nějak to utíká a já vlastně nic neudělala. Žádný článek, žádný nápad. Ale co, dnes mám slíbenou procházku. Sice až k večeru, ale budu venku. Posadí mne na vozík a ofoukne mne vítr. Jen aby nezačalo pršet. Jak já bych jela na houby. Co když nepojede výtah? Mohli bychom do Billy. Nebo ne, stačí jet na hřiště. Jen jestli nemám prázdné gumy u kol. To je taky nápad, nafukovací kola, ale kdo s tím bude jezdit na benzinku, aby je dofouknul, to už výrobce nezajímá.

Myšlenky mi rotovaly hlavou.

Zvonek u dveří. Otevírám a Monča mává igelitkou.

"Ivetko, představ si, měli všechno."

Vítězství, dnešek jak malovaný, hlady neumřu, ležím si v čistém, kočky jsou spokojené a čeká mě vyjížďka mezi lidi.

No chybí mi něco?

Já myslím, že ne...

 

...

 

Štěstí dá ti víra v sebe,
naději snad slz jen pár.
Kde je láska, už nezebe,
kde je pýcha, bývá zmar.
 
Křídla nutí lidi létat,
v myšlenkách se povznesou.
Ti, kdo umí blesky metat,
kříž si světem ponesou.
 
Jaká já jsem, mluv zrcadlo,
to se veršem nepoví.
Proč do oka zrnko padlo?
To ty hrátky se slovy.
 
Jednou slané mívám oči,
jindy jsem zas samý smích.
Jednou vítr vlasem točí,
jindy duši svírá hřích.
 
Jednou zpívám, volám nahlas
o svém štěstí, naději.
Jindy duše prosta je krás
a mám ticho raději.
 
Jsem jaká jsem, bez přetvářky,
možná hlídám tajemství.
Ozdobena puncem lhářky
či vzpomínkou na dětství.
 
Poznávání se tak vleče...
otvírání dušiček.
Moje láska neuteče,
sálá tiše zpod víček.
 
Jedním jsem si téměř jistá,
život stojí za zmínku.
Moje duše je snad čistá
jako potok z pramínků.
 
Pokud se vám to však nezdá,
lehněte si do trávy.
Až zasvítí malá hvězda,
můj osud převypráví.

 

Autor: Iveta Kollertová | úterý 14.9.2010 18:13 | karma článku: 18,52 | přečteno: 1030x
  • Další články autora

Iveta Kollertová

I s vozíkem si dojedete za štěstím

Každá toulka přírodou má své kouzlo, ale jak a co cítí ležák, kterému narostla křídla? Usedněte, prosím, já vás provedu zvířecí říší.

7.8.2011 v 20:13 | Karma: 27,13 | Přečteno: 1872x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Toulám se

Rozverně se poohlížím po článcích druhých a naskakuje mi husí kůže nad titulky o politice, o tunelářích, o státě, kterému se přetrhla nit v toku dějin. Ne, ode mne nečekejte moudra a rozhřešení. Já píšu po svém, nemám život jako peříčko, ale moc ráda si nasazuji perutě.

12.4.2011 v 8:05 | Karma: 22,56 | Přečteno: 1422x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

A ty se ptáš, co já?

Omlouvám se za vypůjčený titul z písně a za tykání. Druhý sváteční den po Štědrém dnu by měl být odlehčený, nehnat k depresím všeho druhu, nekritizovat kdejakou prkotinu v okolí a nenaříkat nad drahotou, nízkým invalidním důchodem nebo politickým šachmatem. Pojmu tedy článek po svém.

26.12.2010 v 9:53 | Karma: 24,46 | Přečteno: 1869x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Obyčejný výjezd sanitou? Ale kdeže..

Znáte mne, nejsem příznivcem negativních zpráv, uplakaných večerů či ukňouraných stížností na děj kolem nás. Vím ale, že je onen příliš optimistický pohled na svět leckdy brán jako nepatřičný, nevhodný a uměle hraný. Ne tak u mne, vločka v oku mě rozesměje, do závějí rýpu klacíkem, ačkoli vím, že se nedostanu dál než dva metry od vchodu.

16.12.2010 v 12:16 | Karma: 39,05 | Přečteno: 9820x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Dvakrát v roce Vánoce

Nejsem příznivcem hromadných oslav i svátků, jen vánoční dny se poněkud a chtě nechtě dotýkají každého z nás. Srdce jihnou, nevraživé pohledy mizí a příslušnice něžného pohlaví smýčí, gruntují, perou, čistí. Já ne..

11.12.2010 v 11:00 | Karma: 28,18 | Přečteno: 2616x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Při požáru v bytovém domě v Praze zemřel člověk, na místo vyrazil i speciál Fénix

28. dubna 2024  9:28

Při ranním požáru v bytovém domě v Praze zemřel člověk. Sedm dalších lidí muselo být evakuováno,...

Irák schválil nový zákon proti homosexualitě, hrozí za ni až 15 let vězení

28. dubna 2024  8:40

Irácký parlament v sobotu schválil nový zákon zaměřený proti vztahům lidí stejného pohlaví. Nově...

Počasí v Česku opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, sníží teploty

28. dubna 2024  7:47

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1962x
Jsem optimistická vozíčkářka, rychlejší než vítr.. někdy..

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

Oblíbené knihy