Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Onkologický nářez

Pozdě bycha honit tam, kde se zblázní buňky. Podle reakcí, emailů a informací lidí se stejnou diagnózou se domnívám, že spouštěčem onkologického onemocnění bývá dlouhodobý stres a oddalování preventivních prohlídek. Samozřejmě, není to podmínkou, ale dnešní hektická doba k tomu přímo vybízí.

Můj pobyt na onkologickém oddělení se protáhl na šest měsíců. Spolupacienti se střídali jak na běžícím pásu. Každý, od sedmdesátileté paní po ablaci prsu po dvacetiletou maminku tří dětí, se držel zuby nehty optimismu a černý humor koloval po celém oddělení.

Muž bez hrtanu, prošedivělý pán s rakovinou páteře, dívka s nádorem v dásni.

Tváře se mi promítají před očima a je mi moc líto, že jsem si nenechala kontakty na ty, kteří mne drželi nad vodou. Na každého přijde smutek i tajně polykané slzy. Skrývali jsme to jeden před druhým. Jen nepodlehnout, jen nepadnout na zem. Vzpomínám na paní Kuchařovou, která se stala mou "spolubydlící" na pokoji. Já v té době přežívala pod prášky, ona mi otírala pot z čela. Při zápalu plic seděla u mého lůžka a poslouchala chrčivý dech. Při sebemenší změně frekvence volala sestru. Odešla mi ze dne na den ze života a já pevně věřím, že si dodnes užívá s vnoučaty.

Onkologie v Chomutově má jeden příjemný režim. Nejenže jsme měli osobní oblečení na pokoji, ale mohli jsme po všech těch huntujících procedurách ven. Procházela jsem se v neznámém městě, vnímala krásu parku i mraveniště věčně spěchajících lidí. Po bílém pokoji to byla rehabilitace jak hrom.

Rakovina je nemoc, která vrací do dětství, připomíná to hezké a zároveň vás stahuje strachem. Ale nikdo se před ostatními s pochybnostmi nesvěří. Ony maličkosti jako pohlazení po paži, vyměněný oběd (nesnáším svíčkovou, dostala jsem kuře), uvařená káva nebo jen tak posezení na kuřárně, se dělá tak nějak automaticky. Jsme tam stejní. Nemluvíme o smrti, naopak, plánů pro život je víc než dost. Naučila jsem se odezírat ze rtů i jen mlčky naslouchat. Všechna přání se počítají za předem splněná.

Nádorové onemocnění je svinstvo, ale jen pokud si ho pustíte až k srdci. I naprosto beznadějné se zvládá lehčeji ve dvou, ve třech. Každodenní rady, jak proti nevolnosti, kde koupit fajnovou paruku, co proti spáleninám nás všechny stmelilo v jednu velkou rodinu. Ta podobnost osudů. Jistě, život se nedá naplánovat a smrt uprosit, ale podlehnout a rezignovat? Nemoc máme v hlavě a pokud jí necháme zvítězit i nad myšlením, máme nakročeno na pořádný malér.

A ještě něco, prosím, pokud máte zrovna někoho, kdo se snaží ten svůj boj vyhrát, neptejte se ho při návštěvě, jak mu je? Jak by mu bylo, mizerně, vy jste na druhé straně, na té zdravé. Proberte jejich pochybnosti a vymluvte jim je. Ptejte se na budoucnost, na plány, vyprávějte o nově narozených králíčcích a o zahradě, ve které všechno kvete. Dejte jim najevo, že se s nimi počítá. A hlavně, jak moc je máte rádi. Oni to ví, ale moc hezky se to poslouchá.

Autor: Iveta Kollertová | středa 18.8.2010 12:00 | karma článku: 32,63 | přečteno: 2407x
  • Další články autora

Iveta Kollertová

I s vozíkem si dojedete za štěstím

Každá toulka přírodou má své kouzlo, ale jak a co cítí ležák, kterému narostla křídla? Usedněte, prosím, já vás provedu zvířecí říší.

7.8.2011 v 20:13 | Karma: 27,13 | Přečteno: 1872x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Toulám se

Rozverně se poohlížím po článcích druhých a naskakuje mi husí kůže nad titulky o politice, o tunelářích, o státě, kterému se přetrhla nit v toku dějin. Ne, ode mne nečekejte moudra a rozhřešení. Já píšu po svém, nemám život jako peříčko, ale moc ráda si nasazuji perutě.

12.4.2011 v 8:05 | Karma: 22,56 | Přečteno: 1422x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

A ty se ptáš, co já?

Omlouvám se za vypůjčený titul z písně a za tykání. Druhý sváteční den po Štědrém dnu by měl být odlehčený, nehnat k depresím všeho druhu, nekritizovat kdejakou prkotinu v okolí a nenaříkat nad drahotou, nízkým invalidním důchodem nebo politickým šachmatem. Pojmu tedy článek po svém.

26.12.2010 v 9:53 | Karma: 24,46 | Přečteno: 1869x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Obyčejný výjezd sanitou? Ale kdeže..

Znáte mne, nejsem příznivcem negativních zpráv, uplakaných večerů či ukňouraných stížností na děj kolem nás. Vím ale, že je onen příliš optimistický pohled na svět leckdy brán jako nepatřičný, nevhodný a uměle hraný. Ne tak u mne, vločka v oku mě rozesměje, do závějí rýpu klacíkem, ačkoli vím, že se nedostanu dál než dva metry od vchodu.

16.12.2010 v 12:16 | Karma: 39,05 | Přečteno: 9820x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Dvakrát v roce Vánoce

Nejsem příznivcem hromadných oslav i svátků, jen vánoční dny se poněkud a chtě nechtě dotýkají každého z nás. Srdce jihnou, nevraživé pohledy mizí a příslušnice něžného pohlaví smýčí, gruntují, perou, čistí. Já ne..

11.12.2010 v 11:00 | Karma: 28,18 | Přečteno: 2616x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Střelec na Fica jde do vazby. Premiérův stav se lepší, převoz ještě není možný

18. května 2024  11:09,  aktualizováno  14:44

Slovenský premiér Robert Fico, kterého ve středu postřelil atentátník, je ve stabilizovaném, ale...

Klimatičtí aktivisté ochromili letiště v Mnichově, vybrali si rušné svátky

18. května 2024  8:34,  aktualizováno  14:38

Letiště v Mnichově dnes ráno dočasně přerušilo provoz v důsledku protestu klimatických aktivistů z...

Vlak srazil mezi Olomoucí a Prostějovem člověka, provoz na trati stojí

18. května 2024  14:31

Na trati mezi Olomoucí a Prostějovem srazil po sobotním poledni vlak člověka. Provoz na trati mezi...

Alpský hotýlek centrem špionáže? Číňané měli výhled na základnu pro F-35

18. května 2024  14:02

Švýcarský hotel Rössli ve vesnici Unterbach se v posledních letech stal tématem hovorů členů...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1962x
Jsem optimistická vozíčkářka, rychlejší než vítr.. někdy..

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

Oblíbené knihy