Jak se žije v zimě za pouhým oknem?

4. 12. 2010 18:28:35
Bezvadně a lituji ty, kteří zimu nemusí a přesto ráno co ráno stopami kopírují ty druhé. Ačkoli mne táta učil prvním krůčkům s bruslemi na nohách nebo předváděl výšlap v lyžích, téma zimní mne míjelo na sto honů. Jsem, holt, teplomilka.

Mohla bych do článku zaplést slova nemohoucí a handicapovaní, ale se stejnou samozřejmostí by sem patřily osoby staré, zdravé a maminky s kočárky. Musí to být peklo. Vyjdete ven, v lepším případě se jen zaboříte, v tom horším následuje rychlý pád na zmrzlý neposypaný chodník.

Ale je to přece zima.

Proč se člověk hned diví, že napadl sníh a je ho hodně? Proč avízovaně připravené technické služby poukazují na neočekávanou kalamitu? A bože chraň, aby ta normální zima trvala tři měsíce. Dojde sůl, dojde písek.

Dívám se z okna a topení příjemně hřeje.

Venku si děcka staví sněhuláka, čepice našišato, tváře červené. Kalamita je nezajímá jako je nezajímají zastaralé stroje na sníh v garážích technických služeb. Ladovské obrázky se mi promítnou před očima. Za oknem, kde škvírkou táhne, mám cukroví, koupené v obchodě pečovatelkou. S nadcházejícím večerem vynikají blikačky za protějšími okny. Kradu si kousek vánoční nálady.

Přivírám oči a v duchu svištím po stráni na sáňkách. Studený protivítr mi šlehne do tváří. Řasy zamžikají. Ruce v rukavicích i tak mrznou, ale mně to nevadí. Vychutnávám si rychlost, svobodu i volnost. Vzápětí měním sáně za běžky. Zvedám nohu, první dlouhý krok, zapíchnutí hůlky po boku, druhý krok, ladně kloužu vpřed. Běžím ve stopě lesní cestou. Sníh namodrale září. Vločky poletují vzduchem. Koruny stromů se tíhou sněhu naklání nad cestu a tvoří slavobránu. Kolem je ticho, zvonivé ticho.

Jen já a bělostný plášť na zemi.

Vím, jsem snílek, ale líp se žije, pokud na všem, co náš život provází, najdete to hezčí. Do Vánoc je pár dní, překulí se Nový rok a stejně tak, jako si teď hledám důvody, proč milovat zimu, si najdu slova, jak předem přivolat jarní probuzení květů.

Ano, na vozíku obzvlášť mrazí, tedy pokud nemusíte do práce, lépe nevyjíždět, ale naštěstí pro mne:

Já mám svou rodinu, která mne hlady padnout nenechá, mám svou pečlivou pečovatelku, co nákup donese a zajde tam, kam mne vozík závějemi nedoveze. Já jen přeji handicapovaným láskyplnou rodinu a upřímné přátelé, kteří jim pomohou, kdy je pomoc nutná a třeba jen tak pro radost donesou voňavé cukroví, maminkám sílu ochotných tatínků, babičkám skvělé dospělé děti či vstřícná milující vnoučata a všem dohromady ochotu se přizpůsobit, trpělivost a hbité technické služby.

...

Stříbrný koberec

Tichá je krajina s odlesky z hvězd.
píseň a hlt vína, nevinnost gest.
Padající vločka, kouř z komínů,
třpytící se očka a hra ze stínů.

K čemu ti vlastně je ta hrouda zlata,
štěstí je naděje, máma i táta.
Padli jsme do tenat vlastního spěchu,
lepší je nesténat, naslouchej dechu.

Stříbrný koberec skryje pěšiny,
tvůj adventní věnec zdá se ti jiný.
Mráz přichází už z hor, rolničky zvoní,
andělský dětský chór slzičky roní.

Zpívá i za tebe, do duše vidí,
snáší se sníh z nebe dolů, na lidi.
Prosbička za lásku, prosba za štěstí,
nevydáváš hlásku, jen mačkáš pěsti.

Cti tohle dojetí, měj rád ten svět,
rozdávej objetí, přidej pár vět.
Ticho je v ulicích, souhra u srdce,
s červení na lících podej všem ruce.

Autor: Iveta Kollertová | sobota 4.12.2010 18:28 | karma článku: 20.64 | přečteno: 1430x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

I duše mohou plakat

Někdy potkáte někoho, bez koho už nedokážete žít..., a tak, když vás osud rozdělí a pak následně zase spojí, neváháte ani chviličku... Pro Marušku...

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 58 |

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.65 | Přečteno: 244 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.69 | Přečteno: 1497 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 474 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |
Počet článků 52 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1962
Jsem optimistická vozíčkářka, rychlejší než vítr.. někdy..

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...