Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mobilní imobilita

Řekne-li se ležák, mihne se před očima a díky obrazotvornosti člověk starý, vetchý, posetý vráskami, jak schoulen pod peřinou, upřeně zírá na jedno místo.

Já ležák jsem, jenže jak ovládnout i mysl, aby byla stejně nemohoucí a apatická?

Nelze, naopak v poloze ležmo mne napadají aktivity, které jsem nezvládla ani v dobách naprostého zdraví. Z počátku se o mne starala maminka a obyčejné otevření okna nebylo problémem. Taktéž spadlá sklenice, případně láhev s vodou. Stačilo zavolat a z vedlejšího pokoje přispěchala pomoc. Po odchodu mé maminky jsem zjistila, že spoustu věcí prostě nezvládám a začala jsem hledat skulinky, jak si pomoct s větší soběstačností.

Největším oříškem bylo otevírání dveří souběžně s kontrolou toho nebo těch, co jsou za dveřmi. Ještě za života maminky jsme nechaly všem blízkým udělat klíče, dostala je i poštovní doručovatelka s pečovatelkou. Vzhledem k častým maminčiným hospitalizacím a zhoršujícímu se zdravotnímu stavu byl ovšem problém s nečekanými i ohlášenými návštěvami. Kupodivu nás nenapadla nadace, ale blízká mostecká charita. Co zkusit požádat o pomoc nebo aspoň radu? Odpovědí mi byla návštěva, následné zabudování kamery i automatického vrátného a pro nepohyblivou osobu to byl počin nevídaný. Zejména, když zmiňovaná charita vše zařídila zcela bezplatně a během jednoho odpoledne. Vím, kdo je za dveřmi, v případě nebezpečí mohu zavolat pomoc. Doporučuji všem handicapovaným, i těm na vozíčku. Vím, jak je někdy těžké se na něj dostat, nehledě na to, neabsolvujete pracnou cestu ke dveřím.

Dalším problémem bylo upadnutí čehokoli na zem. Jistě, mohu sjet postelí a pokusit se krkolomně onen předmět podat, jenže lůžko visí metr nad zemí a takové nůžky, zapíchlé do koberce, prostě zvednout prsty nelze. Pro začátek stačí půlmetrové podavadlo, doporučuji spíš delší. Úžasná a praktická záležitost, v podstatě mě už nerozhází ovladač dva metry od postele.

Není snadné vleže na lůžku dodržovat hygienu, ať se to týká mytí těla, výměny stomie, umytí vlasů. I na to je fígl. Nejenže lze získat koupelnové lůžko přímo do postele od zdravotní pojišťovny, ale na vlasy stačí obyčejný plechový lavor, mísa na vodu a hrnek. Já a pečovatelka celou proceduru zmákneme za deset minut i se zabalením do ručníku.

Kupodivu mi nejvíc dává zabrat stříhání nehtů u nohou. Páni, jeden nehet pižlám deset minut, hekajíc a různě se kroutící.

Kapitolka o procházce venku tu už byla v článcích zmiňována. Za sebe musím říct, že se mi nikdy nestalo, aby mi úsměv někdo nevrátil. Natřásám se na vozíku, mačkám foťáček, leckdy i zpívám k nelibosti mých vozičů. No jo, když ono to uvnitř klokotá a radost přesahuje sebeovládání. Pokud uvidíte ženu s delfínkovou dekou, jak rozhazuje rukama a hladí stromy, budu to já.

Ovšem to nejdůležitější, co dělá imobilního mobilním je beze sporu internet. Díky němu opadnou stěny pokoje a otevřou okna dokořán. Máte svět jako na dlani a přátel, co jen srdce pobere. Cestuji spolu s internetem, hned se dotýkám mořských vln, onde lezu po horách. Tu uzobnu malinu, tam pohladím monogram na lavičce. Tyhle velké maličkosti mi zpříjemňují probouzející se rána a ztichlé večery. Všechno, co dusím uvnitř, můžu předat dál. Neznám samotu, nemůžu být sama. Mám skvělé přátelé, stačí nostalgický rým a obratem dostanu povzbudivý vzkaz. Stejnou energii jakou přijímám, bych chtěla předávat dál. A nebudu zahrnovat druhé stesky, žalováním na osud, není důvod. Žiji jak umím a každou chvilku, vteřinu svého života si vychutnávám. Je pro mne důležitější čerstvě napadaný sníh, nikoli politická situace. Obdivuji ty handicapované, kteří se nepatlají ve vlastní bolesti, ale naopak, dokáží rozesmát a pohladit v momentech chvilkového nostalgického rozpoložení.

Tedy, hlavu vzhůru, i ležák myslí a lítá ve snech. Raduje se z přitulení kočičího čumáčku na tvář a s úsměvu mezi dveřmi. Mám touhu, obrovskou touhu rozdat to veliké množství pocitů, citu a lásky.

Čím víc lidí pochopí a bude chtít nabízené přijmout, tím já budu silnější.

Tímto zdravím pana JH, vidíte Jiří, v tom je fígl na štěstí :-)

...

Prostě jsem

Jsem všude dík své fantazii,
co se mi v hlavě ráno tvoří.
Myšlenky, psané v poezii,
před níž se obyčejnost koří.


 
Jsem všechno a nejsem nic,
smršť citů i hrstka emocí
a tak bych chtěla někdy víc.
Být sluncem, co svítí za noci...
Jsem světlo pro své blízké,
zářivá naděje příštích dnů
a tma, když noc si tiskne
obrázky budoucích snů.
Jsem vítěz v závodě života,
ve startu i v cílové pásce.
Jsem štěstí, co klokotá
v člověku, co žije v lásce.
Jsem poražená v cizí bezmoci,
v prostotě duší lidí,
co nechtějí těm pomoci,
co se za pomoc stydí.
Jsem hrdým vítězům smíchem
a pláčem poražených v samotě.
Jsem hlukem i léčivým tichem,
jsem prostě tady v tvém životě.

Autor: Iveta Kollertová | pondělí 29.11.2010 10:09 | karma článku: 22,61 | přečteno: 1679x
  • Další články autora

Iveta Kollertová

I s vozíkem si dojedete za štěstím

Každá toulka přírodou má své kouzlo, ale jak a co cítí ležák, kterému narostla křídla? Usedněte, prosím, já vás provedu zvířecí říší.

7.8.2011 v 20:13 | Karma: 27,13 | Přečteno: 1872x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Toulám se

Rozverně se poohlížím po článcích druhých a naskakuje mi husí kůže nad titulky o politice, o tunelářích, o státě, kterému se přetrhla nit v toku dějin. Ne, ode mne nečekejte moudra a rozhřešení. Já píšu po svém, nemám život jako peříčko, ale moc ráda si nasazuji perutě.

12.4.2011 v 8:05 | Karma: 22,56 | Přečteno: 1422x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

A ty se ptáš, co já?

Omlouvám se za vypůjčený titul z písně a za tykání. Druhý sváteční den po Štědrém dnu by měl být odlehčený, nehnat k depresím všeho druhu, nekritizovat kdejakou prkotinu v okolí a nenaříkat nad drahotou, nízkým invalidním důchodem nebo politickým šachmatem. Pojmu tedy článek po svém.

26.12.2010 v 9:53 | Karma: 24,46 | Přečteno: 1869x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Obyčejný výjezd sanitou? Ale kdeže..

Znáte mne, nejsem příznivcem negativních zpráv, uplakaných večerů či ukňouraných stížností na děj kolem nás. Vím ale, že je onen příliš optimistický pohled na svět leckdy brán jako nepatřičný, nevhodný a uměle hraný. Ne tak u mne, vločka v oku mě rozesměje, do závějí rýpu klacíkem, ačkoli vím, že se nedostanu dál než dva metry od vchodu.

16.12.2010 v 12:16 | Karma: 39,05 | Přečteno: 9820x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Dvakrát v roce Vánoce

Nejsem příznivcem hromadných oslav i svátků, jen vánoční dny se poněkud a chtě nechtě dotýkají každého z nás. Srdce jihnou, nevraživé pohledy mizí a příslušnice něžného pohlaví smýčí, gruntují, perou, čistí. Já ne..

11.12.2010 v 11:00 | Karma: 28,18 | Přečteno: 2616x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Loňské závody ve Špindlu řeší policie, lyžaři už plánují další. Ještě dražší

24. dubna 2024

Premium Zatímco se detektivové protimafiánského útvaru NCOZ zabývají podezřením na dotační podvod v...

Biden podepsal miliardy, Kyjev hned dostane munici HIMARS a obrněnce Bradley

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  19:44

Sledujeme online Americký prezident Joe Biden dnes po několikaměsíčním schvalování v Kongresu podepsal zákon...

VIDEO: Plamenů se nezalekli. Američané pomáhali, dokud řidiče nevytáhli

24. dubna 2024  19:33

Starší řidič ve čtvrtek u americké Minnesoty sjel z dálnice a narazil do sloupu veřejného...

  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1962x
Jsem optimistická vozíčkářka, rychlejší než vítr.. někdy..

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

Oblíbené knihy