Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem na úřad (ne)dojela

Vyrušení z každodenního stereotypu bývá načerpáním energie a sil do dnů, kdy není paží, které by mne vyvezly ven. Nestěžuji si, naopak bych den natáhla na 26 hodin a zrušila bych noc.

Během mé nemoci jsem vždy měla pocit, že mi spánkem uteče něco důležitého, byť by to byla myšlenka, nový rým, námět nebo řešení běžných problémů, které se ani mně nevyhýbají.

Avšak tato noc a následující ráno byly jiné. Měla jsem před sebou cestu na náměstí, po kterém jsem se dobrých deset let neprošla. Pravda, ani ten den mi nebylo dopřáno, aby má noha spočinula na dlažkách, ale uvidím dlouho nespatřené, spočítám obchody, které přibyly a zesmutním těmi, které už nejsou. Jako třešnička na dortu měla být návštěva radnice, kam jsem byla předvolána jako svědek jisté rodinné záležitosti.

Těšila jsem se.

Každé posazení na vozík je chvilkou sváteční, nedeptají mne hrboly ani auto, stojící před sjezdem bezbariérového chodníku. Culím se přes paprsky sluníčka, které mi křiví tvář do grimas a projíždějící kravál z aut mne maximálně donutí hlasitěji zpívat, což nelibě nese pouze ten, kdo vozík zrovna drží v rukách.

Tedy jsem se dopoledne nachystala, zkušeně natáhla ponožky (což je opravdu, opravdu úspěch) a vyčkávala syna Mirka, který mne musel doobléct a usadit na vozík. Přijel na čas. Přinesl kalhoty, triko a svetr. "Chceš boty?" zeptal se. "Na co," odpověděla jsem: "Nohy zabalíme do deky.

Posadil mě na vozík, zabalil jak larvičku a vyjeli jsme.

To mám ráda. Vozík se natřásá, vítr hodí spršku prachu do vlasů a ten vzduch. Oči mi jezdí po okolí, pusa je k nezastavení. Míjeli jsme chodce i děti ze škol.

"Mirčo, chce to klakson," mínila jsem, když jsem už poněkolikáté volala: S dovolením! Pozor, jedu!"

Projeli jsme křižovatkou, zvanou U hodin (ty hodiny jsou na domě a nejdou), kolem zimního stadiónu (Růža, Rosol, gól a Rozhodčí je mrkev), mihli jsme se před hospodou U nudle, kolem polikliniky a už jsme vyjížděli na náměstí. Lidí jak mraků, prostředí tolik změněné. Plno krámků zmizelo, u některých se vyměnil majitel. Radnice stejná jako z dob malin nezralých. A schody, vysoké schody. Věděla jsem o nich dopředu, jen mě zarazilo, že pro ty, co tu jsou poprvé, není nikde cedule o zadním bezbariérovém vchodu. Kdo to tu nezná, vzdá návštěvu dřív než ho jiný nasměruje. Vrátnice je umně skryta uvnitř úřadu.

Objeli jsme tedy celý budovu, proklouzli mezi bankou a parkovištěm a dojeli přede dveře. Ty se se zašuměním otevřely a my stanuli v cíli. Respektive pod dalším, ještě úzším schodištěm. Byla na něm sice plošina, ale žena, která jí obsluhovala, se nám omluvila, že má strach mne na ní vyvést. Zvláštní situace.

Předala jsem jí tedy předvolání ke svědectví a vyčkávali jsme.

Z patra přiběhla pohledná mladá žena.

"Jakto, že jste udávaná jako svědek, když jste na vozíku?" optala se mne stylem pedagoga, který plísní tříleté děcko, které chce už do školy.

"Promiňte," odpověděla jsem: "Ale já jsem sem po obdržení předvolání volala a informovala jsem vaši kolegyni, že jsem vozíčkářka a ptala jsem se i na způsob, jakým se k vám dostanu."

"No a to mám jako běhat sem a tam nebo jak to mám asi udělat?" dodala pohledná žena nasupeně. Nicméně odběhla a vrátila se zpátky s jakýmsi papírem. "Tohle mi podepište," podotkla již mírnějším hlasem.

"Samozřejmě, musím to číst?" zeptala jsem se a přelétla očima něco o tom, že budu mluvit pravdu, že neřeknu něco, co by někomu ublížilo a podepsala jsem. Celou dobu jsem se usmívala, protože nikdo a nic mi nezkazí čas, který můžu trávit mimo své čtyři stěny. Snad se ta trocha mé dobré nálady přenesla i k ženskému protějšku, který usedl na schody a položil mi další tři otázky, týkající se onoho svěděctví. Odpověděla jsem na otázky, žena vstala, srovnala papíry v ruce, poděkovala a rozloučila se. "Já děkuji a mějte hezký den," usmála jsem se i já. Celé to trvalo zhruba tři minutky, když odpočítám dvojí seběhnutí schodů.

Plošina zůstala nedotčena, mé poselství splněno a my jsme mohli opět vyjet mezi lidské mraveniště.

"Teda ta měla náladu,.. ty máš svatou trpělivost," ozval se za mnou můj syn.

"Ale jdi, třeba jí v noci bolel zub nebo jí vynadal vedoucí," bavila jsem se. Ráda vyřizuji, debatuji a argumentuji. Jsem ve svém živlu při jednání a diskuzích všeho druhu. A zdálo se, že má mise splnila účel. Pomohla jsem někomu, kdo si to zaslouží.

Opět jsme objeli banku a projížděli náměstí. Je rozvrtané, mám pocit, že už po páté za posledních deset let. Zbytečně vyhozené peníze, kdyby to udělali pořádně už na poprvé, třeba by zbylo na opravu chodníků. Minuli jsme krámek, ze kterého na mne vykukovaly kuřecí drůbky, salámy a klobásy.

"Zastav," houkla jsem dozadu. Paní v krámku se zastavila za pultem a otevřenými dveřmi se ozvalo: "Tak co to bude?"

"Tu bílou klobásku, prosím.."

Tomu říkám nakupování rovnou z ulice. Kdyby byli všichni tak vstřícní, říkala jsem si a hrdě přidržovala nákup v klíně. Málokdo si uvědomí, co pro mne znamená tak malé gesto. Nejsem ta na tom vozíku, jsem zákaznice. Nakupuji sama, i když mne tam musí někdo odvést. Je to daleko víc než oběd, donesený pečovatelkou. Malá velká vítězství. Není daleko doba, kdy můj sen o procházce byl pouhou fantazií.

A teď?

Kolem mne zahučí tramvaj, pozdraví mne známý, zahouká auto. Nevidím to jen v televizi a nesním o tom o úplňku. Vidím rozesmáté i uplakané děti, lidi usměvavé i s hlavou svěšenou. Maminky s kočárky, těhulky se zářícíma očima. Dědečky před hospůdkou i stařenky s látkovou taškou, sunoucí se pomalu po chodníku. Každý z nich si prožívá to své. Každý má jiný příběh Dívám se jim do očí a fantazie pracuje naplno. Aniž to tuší, vklouzli mi do života. Žebrák z Karlova mostu v něm zůstane napořád, mladík v kšiltovce jen proletí.

Stojí za to se víc dívat, třeba vám někdo vrátí úsměv a projasní vám nevydařený den. Jen je škoda, že ten čas, vyměřený na procházku, tak rychle utíká.

...



Toulám se líně po pláži,
a v písku krab si dovádí.
Kamínek, co nic neváží,
mne zavede zpět do mládí.
 
Jen na chvilku si s dětmi hrát
a stíny oční z lístků mít.
O lásce nechat si dál zdát
a z chyb nikoho nevinit.
 
Rozběhnout se zas po polích
a tisknout chlapci prvně dlaň.
Poslouchat vlastní šťastný smích
a kouzlit hůlkou „tak se staň“.
 
Před spaním svírat vlastní hruď,
kde srdce něhou zabuší
Tak třeba mne teď chvilku suď
vždyť, co je komu po duši.
 
Já vším jsem chtěla kdysi být,
i muškou, vánkem, obrazem.
Spřádala ze snů zlatou nit,
milujíc vodu, oheň, zem.
 
Však zdá se, že čas utíká
a hodiny zrychlují krok.
Jak najít, co už netiká,
proč stáří je tvůj vlastní sok?
 
Ne, nepláču, to se jen zdá,
zas beru písek do dlaní.
Svítí pořád stejná hvězda,
odpovědi znám bez ptaní.
 
Dost bylo marných otázek,
dost vzpomínek i nadějí.
Nadhodím v ruce oblázek,
paprsky písek zahřejí.
 

A zpívám větru ódu ód,
vlnky mi šplouchnou u pasu.
Já, pyšná jako lodivod,
žiji pro lásku, pro krásu.

Autor: Iveta Kollertová | pátek 24.9.2010 20:13 | karma článku: 23,56 | přečteno: 1671x
  • Další články autora

Iveta Kollertová

I s vozíkem si dojedete za štěstím

Každá toulka přírodou má své kouzlo, ale jak a co cítí ležák, kterému narostla křídla? Usedněte, prosím, já vás provedu zvířecí říší.

7.8.2011 v 20:13 | Karma: 27,13 | Přečteno: 1872x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Toulám se

Rozverně se poohlížím po článcích druhých a naskakuje mi husí kůže nad titulky o politice, o tunelářích, o státě, kterému se přetrhla nit v toku dějin. Ne, ode mne nečekejte moudra a rozhřešení. Já píšu po svém, nemám život jako peříčko, ale moc ráda si nasazuji perutě.

12.4.2011 v 8:05 | Karma: 22,56 | Přečteno: 1422x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

A ty se ptáš, co já?

Omlouvám se za vypůjčený titul z písně a za tykání. Druhý sváteční den po Štědrém dnu by měl být odlehčený, nehnat k depresím všeho druhu, nekritizovat kdejakou prkotinu v okolí a nenaříkat nad drahotou, nízkým invalidním důchodem nebo politickým šachmatem. Pojmu tedy článek po svém.

26.12.2010 v 9:53 | Karma: 24,46 | Přečteno: 1869x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Obyčejný výjezd sanitou? Ale kdeže..

Znáte mne, nejsem příznivcem negativních zpráv, uplakaných večerů či ukňouraných stížností na děj kolem nás. Vím ale, že je onen příliš optimistický pohled na svět leckdy brán jako nepatřičný, nevhodný a uměle hraný. Ne tak u mne, vločka v oku mě rozesměje, do závějí rýpu klacíkem, ačkoli vím, že se nedostanu dál než dva metry od vchodu.

16.12.2010 v 12:16 | Karma: 39,05 | Přečteno: 9820x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Dvakrát v roce Vánoce

Nejsem příznivcem hromadných oslav i svátků, jen vánoční dny se poněkud a chtě nechtě dotýkají každého z nás. Srdce jihnou, nevraživé pohledy mizí a příslušnice něžného pohlaví smýčí, gruntují, perou, čistí. Já ne..

11.12.2010 v 11:00 | Karma: 28,18 | Přečteno: 2616x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Jak se žije v zimě za pouhým oknem?

Bezvadně a lituji ty, kteří zimu nemusí a přesto ráno co ráno stopami kopírují ty druhé. Ačkoli mne táta učil prvním krůčkům s bruslemi na nohách nebo předváděl výšlap v lyžích, téma zimní mne míjelo na sto honů. Jsem, holt, teplomilka.

4.12.2010 v 18:28 | Karma: 20,83 | Přečteno: 1430x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Zastav se a stav se

Rok od roka je mé bilancování uplynulého času škrobenější a odměřenější. Ne, že by nebylo, co hodnotit, ale nějak se mi nechce vracet a připomínat si chyby, kopance i úspěchy. Bez komentáře zůstává zdravotní stav, i když, proč si to nepřiznat, neměnný je pořád lepší než zhoršený. Ale dnes udělám výjimku a pokusím se lehce shrnout uplynulý rok.

30.11.2010 v 18:33 | Karma: 24,01 | Přečteno: 1719x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Mobilní imobilita

Řekne-li se ležák, mihne se před očima a díky obrazotvornosti člověk starý, vetchý, posetý vráskami, jak schoulen pod peřinou, upřeně zírá na jedno místo.

29.11.2010 v 10:09 | Karma: 22,61 | Přečteno: 1679x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Moment zániku

Hodinová ručička se pomalu sunula po kulatém ciferníku a doba oběda se blížila. Po nebi se líně sunuly mraky a měnily tvary. Dívala jsem se do dálky a zaposlouchala se do prozpěvování vrabčáka za oknem. Klid, popolední pohoda po dobrém obědě. Nic nenasvědčovala blížícímu se strachu a bolesti. Přicházelo to pomalu, plíživě jak prodloužený stín od plynové lampy v podvečerní uličce. Nervózně jsem se posunula na posteli a zhluboka nadechla.

18.11.2010 v 18:13 | Karma: 18,81 | Přečteno: 1277x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Po starých koldomských schodech

Koldům, můj milovaný, zatracovaný, unikátní Koldům. Těch let, kdy jsem poznávala každé zakoutí, místa na schovávanou. Tajemnost, láska, pláč, radost i strach ze suterénů.

18.11.2010 v 12:41 | Karma: 18,05 | Přečteno: 1844x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Mám se pořád hezky

Tak nějak se nám dny nemění, rána i večery do tmava a nálada úměrná počtu vypitých sklenic kafe. Děj, probíhajíci ve čtyřech stěnách, by se dal shrnout třemi větami, ale jelikož nejsem přítelem strohého sdělení, rozvedu myšlenky, přidám synonyma a popíšu stav tak, jak ho vidím já.

16.11.2010 v 18:24 | Karma: 38,78 | Přečteno: 6004x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Podzimní courání

Blížící se zima mi stahuje hodiny venku na minuty a čas, strávený v pološeru, prodlužuje stíny v pokoji, jinak laděného do letních šatů.

24.10.2010 v 12:13 | Karma: 17,96 | Přečteno: 1344x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Razítko na mobilitu

Budiž povzbuzením i návodem veškeré dění kolem získání elektrického vozíku. Mám to v kapse nebo ne?

19.10.2010 v 16:13 | Karma: 19,46 | Přečteno: 1695x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Božský koncert "božského" Karla Gotta

10.10.2010 - datum, které se nezapomíná a pro mne symbol vzpomínky na totální sebedestrukci, naději i splnění dlouholetého snu.

11.10.2010 v 17:13 | Karma: 34,40 | Přečteno: 5641x | Diskuse| Kultura

Iveta Kollertová

Jak jsem málem přišla o rozum

Nemám nic proti vyšetření čehokoli, koneckonců, po absolvování kolonoskopie i gastroskopie v jeden den, mne nemůže hned tak něco rozházet, ale přiznám se, nemám ráda psychology.

8.10.2010 v 13:05 | Karma: 31,16 | Přečteno: 2879x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Příspěvek na auto, díky vám!

Nerada prosím o cokoli. Nerada se doprošuji pomoci, byť by byla vcelku dosažitelná. Výhody handicapovaného člověka šly doposud mimo mne, pokud nepočítám polohovací postel na dálkové ovládání. Ale i její získání nebylo mou iniciativou, navíc doplatek v částce tří tisíc byl tenkrát nad moje možnosti.

2.10.2010 v 12:31 | Karma: 27,95 | Přečteno: 2391x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Lucka Bílá, Karlův most a nevidomý svět

Zdá se to nesrovnatelné, ale mé dnešní vyprávění zavede do hlavního města, do divadla Ta Fantastika, na Karlův most a skončí neskutečným setkáním.

20.9.2010 v 16:13 | Karma: 33,15 | Přečteno: 3893x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Knížka osudu

Oslovím tě možná, člověče. Venku se pomalu stmívá. Co vody mezi prsty proteče a kolik očí se teď dívá.

18.9.2010 v 15:04 | Karma: 15,03 | Přečteno: 1293x | Diskuse| Poezie a próza

Iveta Kollertová

Pařez

Zapraskání větvičky pod nohou a člověk zbystří, zastaví se a zaposlouchá do vzdálených zvuků civilzace. Správné houbařské oko spočine v blízkých břízkách, nic na tom nezmění jiné roční období.

18.9.2010 v 11:30 | Karma: 12,14 | Přečteno: 1299x | Diskuse| Poezie a próza

Iveta Kollertová

Obyčejný den?

Dnes ráno mi kotě přeběhlo po nohách, zatnulo drápek a mňouklo. "Je čas na snídani, viď," prohodila jsem, zcela probuzena, v rozporu s pevně semknutými víčky.

14.9.2010 v 18:13 | Karma: 18,52 | Přečteno: 1030x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1962x
Jsem optimistická vozíčkářka, rychlejší než vítr.. někdy..

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

Oblíbené knihy