Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Drsné paže, měkká náruč aneb bezbariérovost

Nerada popisuji jakákoli negativa, ale ti, co se potýkají nejen s rozšířením dveří, pochopí. Prosím, berte s rezervou rozměry bytu, jakož i šířku pokoje. Byty naštěstí nejsou stejné, tam, kde zasáhne šikovná ruka chlapa, je situace trošku zjednodušená.

Zvykla jsem si na polohu ležmo, péči maminky a rozměry pokoje, potažmo celého bytu, mne nechávaly chladnou.

Ovšem až do doby, kdy jsem získala své Štístko, oficiálně zvané mechanický vozík a zůstala sama. Radost veliká než jsem zjistila, že vyjetí z pokoje svou vlastní silou je zhola nemožné. Rozměry dveří v pokoji byly standartní, nikoli však pokoj sám. Polohovací postel měří 2 a půl metru a délka místnosti metry čtyři. Šířka se příliš neliší, tedy je nasnadě, jaké úsilí muselo být vynaloženo, aby vozík vůbec zajel až ke mně. Ano, daly by se vyházet přebytečné věci jako je gauč, skříň, stůl, stolek na televizi a škrabadlo, ale upřímně, byl by to potom obývací pokoj?

Proměřovali jsme a vyměřovali. Do bývalého maminčina pokoje se nedostanu vůbec, jedině kdybychom sundali jedno zadní kolo. Rámy zbývajících dveří celého bytu jsou šedesátky, špajzku a toaletu tipuji na padesát. Záchod sám je místní raritou, lidé nad padesát kilogramů musí nechávat otevřené dveře dokořán, při usednutí se jim tam nevejdou nohy. Otázka na kuchyň je zcela mimo mísu, nemám nejmenší šanci dotknout se lednice, sporáku a nádobí. Přejedeme-li ke koupelně, mohu s jistotou prohlásit, že vypadá hezky, leč nedostupně.

Shrnutí je následující, mám dvojpokový byt s kuchyní a koupelnou, užívat mohu jen pokoj jeden, pouze s pomocí. Můj milovaný vozík mi musí někdo přistavit k posteli a upravit do pozice pololežmo. Předtím je ovšem třeba odstranit stolek, na kterém mám vařič i jídlo (místo nefunkční kuchyně) a konvici (teplá voda na večerní hygienu).

A teď se jistě ptáte, proč si nezažádám o příspěvek na úpravu bytu?

Odpověď je jednoduchá: Koldům patří mezi chráněné kulturní památky a je v zájmu organizace UNESCO. Pokud bych vyrvala byť jen jeden práh, jedná se o neoprávněný zásah. Oslovila jsem samozřejmě své drahé rodné město o informace. Poskytují příspěvek, ovšem za předpokladu, že dodám nejen přibližný rozpočet, ale zároveň firmu, která mi úpravu provede. Poté mi proplatí polovinu stanovené ceny, nejvíce třicet tisíc. Nezlobte se na mne, ale i kdybych mohla, tak o příspěvek nezažádám. Nejenže vůbec netuším, jak vlastně takový bezbariérový byt vypadá a už vůbec neznám partu lidí upravující byty, ale rozhodně bych nedala dohromady druhou polovinu rozpočtu na zmiňované úpravy.

Takže ona se řekne bezbariérovost, ale co to vlastně znamená,  to se už nikde nedozvíte.

Ne, nebudu kńučet a berte můj článek spíš jako jakési memento, že ne všude se dá žít podle vlastních představ. Takové maličkosti, jakou jsou nedosažitelné vypínače nebo kliky od oken, mě už opravdu rozházet nedokáží.

Zkusila jsem možnost druhou, požádat o přidělení bezbariérového bytu. Opět jsem neuspěla, takové byty naše město nevlastní ani se s nimi v budoucnu nepočítá. Další eventualitou by byl byt jiný, také nájemní, ve kterém lze úpravy provést. Negativní odpověď na sebe nenechala dlouho čekat. Město byty uděluje obálkovou metodou formou tzv, aukcí. Lidově, čím větší pracháč, tím více bytů. Mrzí mne jediné, kdybych mohla aspoň do přízemí, nemusela bych mít strach, že zase nepojede výtah.

Zbyla mi tedy poslední možnost, spolehnout se na někoho, kdo bude mít čas i chuť mi obětovat dvě tři hodinky a propůjčí mi své drsné paže a měkkou náruč.

...


Když usne ve mně stín,


tak snítkou
z jeřabin
kreslím obrazy.
 
Barva krve
nejprve
vykouzlí ústa.
 
Čistá místa
relief ozdobí,
jak tatér
stvořím
pohoří
v živůtku.
 
Dýchá v iluzích
ve snech
dnech
i
nocích.
Do očí
vetknu jiskřičku,
co
slunce duhu
zkrášlí
a
mašlí
je mi
půjčka z oblohy.
 
Vlohy
nejsou kumštem,
vlohy mi dal
cit
a
vzrušení
a
tápání
a
krása
a
klid
a
tušení
a
spása
 
To
prosté
 
ŽÍT

Autor: Iveta Kollertová | sobota 21.8.2010 9:00 | karma článku: 15,37 | přečteno: 839x
  • Další články autora

Iveta Kollertová

I s vozíkem si dojedete za štěstím

Každá toulka přírodou má své kouzlo, ale jak a co cítí ležák, kterému narostla křídla? Usedněte, prosím, já vás provedu zvířecí říší.

7.8.2011 v 20:13 | Karma: 27,13 | Přečteno: 1872x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Toulám se

Rozverně se poohlížím po článcích druhých a naskakuje mi husí kůže nad titulky o politice, o tunelářích, o státě, kterému se přetrhla nit v toku dějin. Ne, ode mne nečekejte moudra a rozhřešení. Já píšu po svém, nemám život jako peříčko, ale moc ráda si nasazuji perutě.

12.4.2011 v 8:05 | Karma: 22,56 | Přečteno: 1422x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

A ty se ptáš, co já?

Omlouvám se za vypůjčený titul z písně a za tykání. Druhý sváteční den po Štědrém dnu by měl být odlehčený, nehnat k depresím všeho druhu, nekritizovat kdejakou prkotinu v okolí a nenaříkat nad drahotou, nízkým invalidním důchodem nebo politickým šachmatem. Pojmu tedy článek po svém.

26.12.2010 v 9:53 | Karma: 24,46 | Přečteno: 1869x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Obyčejný výjezd sanitou? Ale kdeže..

Znáte mne, nejsem příznivcem negativních zpráv, uplakaných večerů či ukňouraných stížností na děj kolem nás. Vím ale, že je onen příliš optimistický pohled na svět leckdy brán jako nepatřičný, nevhodný a uměle hraný. Ne tak u mne, vločka v oku mě rozesměje, do závějí rýpu klacíkem, ačkoli vím, že se nedostanu dál než dva metry od vchodu.

16.12.2010 v 12:16 | Karma: 39,05 | Přečteno: 9820x | Diskuse| Osobní

Iveta Kollertová

Dvakrát v roce Vánoce

Nejsem příznivcem hromadných oslav i svátků, jen vánoční dny se poněkud a chtě nechtě dotýkají každého z nás. Srdce jihnou, nevraživé pohledy mizí a příslušnice něžného pohlaví smýčí, gruntují, perou, čistí. Já ne..

11.12.2010 v 11:00 | Karma: 28,18 | Přečteno: 2616x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nezvládla jsem prodat svou práci. Neměla jsem lajky, řekla končící Langšádlová

25. dubna 2024  11:44

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, protože...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má 6 miliard korun ročně

25. dubna 2024  11:36

Aktualizujeme Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Rakety ATACMS jsou stěžejní, ale Rusové se mohli připravit, míní analytici

25. dubna 2024  11:30

Rakety dlouhého doletu ATACMS, které USA poskytly Ukrajině, by mohly oslabit ruskou logistiku a...

Žena neuhlídala dvě děti, obě se utopily. Se žalobcem se dohodla na podmínce

25. dubna 2024  11:30

S podmíněným trestem odešla od soudu žena, která loni v létě neuhlídala na koupališti v Klučku u...

  • Počet článků 52
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1962x
Jsem optimistická vozíčkářka, rychlejší než vítr.. někdy..

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

Oblíbené knihy